It Gets Better!

För några dagar sen lyssnade jag på Gabriel Forss som var gäst på Rix Fm:s eftermiddagsprogram. Där pratade han om hans "Gabriels Änglar" som jobbar för att få bort mobbning på skolorna i Katrineholm. Ett fantastiskt initiativ tycker jag som fler borde ta efter! Detta fick mig att tänka på en kampanj som cirkulerar på nätet som heter "It gets better".



Detta är en kampanj som går ut på att pusha, ge kraft och uppmuntran till människor som blir mobbade eller påhoppade på ett eller annat sätt för att dem är bi, gay eller mobbade pga andra orsaker. I USA har detta varit väldigt uppmärksammat, framförallt när stora världskändisar gick ut och gav sitt stöd till kampanjen genom att spela in små klipp där dem uppmanar sina fans att följa deras exempel genom att pusha dem som blir utsatta för mobbning och ge dem en extra uppmuntring.



En kändis som har uppmärksammat detta extra mycket är min favoritprogramledare Ellen Degeneres som i detta klippet nedan pratar om ämnet i sin talkshow efter att flera ungdomar förra året tagit sitt liv som en följd av att dem blivit mobbade....




En kompis la här om veckan upp en länk på sin facebook som handlade om en 14-årig kille vid namnet Jamey Rodemeyer från New York som kommit ut som bisexuell. Han spelade själv in en video på nätet för "It gets better" där han berättade om hur mycket stöd han fått och hur mycket exempelvis Lady Gaga betytt för honom i "komma ut processen".



Tyvärr verkar det som att mobbarna tillslut slog klorna i honom och han inte längre orkade kämpa emot. För en dryg vecka sen tog han sitt liv.....

Jag blir så ledsen och förbannad på samma gång när jag får reda på sånt här. Folk trakaserrade alltså den här 14 åringen så långt att han valde att ta sitt egna liv. Undrar hur mobbarna mår nu? Trodde vi levde på 2000-talet? Borde inte vi människor ha kommit så långt att vi borde vara mer upplysta på att det inte spelar någon roll vilken färg man har, vilken religion man lever efter, vilken klädstorlek man har eller vem man sover bredvid på natten? Det som borde spela roll är att man är en god människa som är nöjd med sig själv och lyckas hitta sin bättre hälft att leva livet med. Man eller kvinna, spela roll......

Det som gör mig glad är att personer i min ålder och neråt inte verkar lägga så stor vikt åt det här. Har hört från många när ämnet diskuterats att spela roll vem man faller för, bara man FALLER för nån. Det känns bra att det är detta vi inpräntar i kommande generationer vilket förhoppningsvis kommer minska mobbning i framtiden.....

It Gets Better!

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Så fruktansvärt tragiskt. Blir ledsen i hjärtat.

Så rätt du har med dina tankar.

Du nämner att folk i din ålder och yngre verkar acceptera men jag tycker nog att även de flesta äldre ändrat sig och accepterar mer idag.

Jag som uppnått denna höga aktningsvärda ålder;) tänker och tycker i alla fall precis som du! Dessutom har jag inte ens behövt ändra mig för att tycka så, jag har alltid tänkt i de banorna!

2011-09-27 @ 14:53:09
Postat av: tobias

dittt bästa inlägg. det spelar ingen roll vilken läggning man gar lr hur man ser ut. otroligt tufft,tror jag, när man är yngre att stå emot alla idioter som missar människan och istället fokuserar på något oviktigt. soo wat om en kille gillar en kille lr en tjej gillar en tjej vi vill alla bli älskade. vuxna har ett ansvar mot dessa unga homosexuella, och andra som blir mobbade, att stå upp och inte acceptera det. tyvärr brister många där. det är därför pride veckan är såå viktig. love u broo

2011-09-27 @ 17:42:49
Postat av: Therese

Så viktig och bra kampanj, fast man tycker att det inte ens borde behövas. Men tydligen har vi inte kommit längre på 2000-talet.

All kärlek är bra kärlek!

2011-09-27 @ 21:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0