Eurovision song contest vecka

Så drar äntligen eurovision igång denna vecka. Semifinal 1 imorgon. Semifinal 2 med Eric Saade på torsdag och final med förhoppningsvis Eric på lördag. Har försökt hänga med lite i inför programmen som har visats på svt med en expertpanel som bedömer de olika ländernas bidrag. Tycker dem programmen är skitroliga, framförallt när panelen sågar dem flesta usla bidragen som det oftast är i denna tävling jämns med fötterna. Men trots allt så finns det en hel del bra länder med bra låtar och är nog många som kommer slåss om toppplaceringarna i år. Tänkte dela med mig av några av min favoritländer i årets tävling och några länder som sticker ut på ett eller annat sätt.


Ungern "What about my dreams"
Här har vi en av mina absoluta favoriter till att ta hem vinsten i år. Ungern. Grym modern popdisco låt som påminner galet mycket om Celine Dion.

Irland "Lipstick"
Tycker detta är riktigt charmigt och tvillingarna John och Edward (JedWard) kommer verkligen att stick ut i fältet. Blev överlycklig när jag hörde att dem skulle vara med i esc i år. För er som inte vet var dem med i brittiska X-factor för nåt år sen där jag hade dem lite som favoriter. Antingen älskar man dem eller så stör man ihjäl sig på dem. Jag diggar detta och att Irland skickar 2 moderna unga popkillar har aldrig hänt förr. Var på tiden!

Norge "Haba Haba"
Norges ubercharmiga Stella Mwangi har jag bloggat om förr. Redan efter hon gjorde sitt första framträdande i norska melodigrandprix. Då tippade jag att hon skulle vinna där. Hur det kommer gå för henne i esc är svårt att gissa. Detta är verkligen ett nummer som antingen hamnar galet högt eller nånstans långt i botten. Jag tror dock och hoppas att detta sköna, somriga, charmiga Shakira doftande waka waka numret hamnar högt i topp.

Estland "Rockefeller Street"
Tycker detta är ett häftigt, coolt och udda nummer. Härligt med såna. Tror inte detta kommer ha nån chans uppe i toppen men är lite utav en av mina favoriter.

Danmark "New Tomorrow"
Vilken skön radiolåt. Danskarna kommer återigen med en fin låt. Tycker om den, lite sådär arenamjuk rock vad det nu betyder. Definitivt till final men låten är nog lite för tradig/blek för att komma lika högt på listan som förra året.

England "I Can"
För en gångs skull satsar England lite i tävlingen och väljer att skicka ett av deras störst killband. Blue som hängde uppe med de andra stora pojkbanden för dryga 10 år sen. Stabilt, bra modern poplåt även om det känns 90-tal! Är lite förhandstippade men jag tror inte på någon vinst. Däremot en av englands bästa placeringar på bra länge.

Tyskland "Taken by a Stranger"
Tyskarna väljer alltså att skicka förra årets vinnare av hela tjottaballongen. Lena. Bra eller dåligt? Det första jag tänkte var osmart, men nu när jag hört låten och sett lite på repitionerna från scenen i Dusseldorf har jag ändrar mig. Det känns smart och otroligt farligt. Påminner inte alls om det hon vann med för ett år en. Lugnt, mystiskt och suggestivt och hon är galet charmig. Kan hon ta hem det igen? Ja kanske börjar nästan tro det men det är nog lite för svårt för den stora massan att ta in. Farlig blir hon iallafall!

Israel "Ding Dong"
Israel väljer att skicka en gammal esc vinnare. Transan Dana International, ni vet "Diva" Lite kul kan man tycka men jag undrar varför hon väljer att göra sin combeback med denna bleka låt som hon har skrivit själv. Visst är den lite catchy i refrängen men annars bleknar den och jag är rätt övertygad om att hon tyvärr kommer göre en Perelli. Sorry

Portugal "Vet inte ens vad låten heter"
Seriöst så blir jag bara förbannad o jävligt irriterad på detta blåbärsland som borde ha blivit portade från tävlingen i år. Detta är pinsamt att skicka när så många andra länder lägger ner så mycket tid och pengar på att hitta något värdigt att representera deras land med. Skämmes portugal. SKÄMMES!

Belgien "With Love"
När låten börjar tänkte jag men hey vad skön den verkar. Men dryga 10 sekundet senare undrar jag vad i helvete är det här? Tänker på det ansnittet i vänner när Phoebe skriker "My Eyes, My Eyes". Nu skriker jag "My Ears My Ears" Vad ÄR det här. Dem sjunger alltså accapella genom hela låten med något litet rapdel. Det är SÅ dåligt så dåligt. Jag skäms och det riktigt kryper i benen av obbehag. Belgien, ni skulle fortsatt hålla er borta från esc.

Är en del låtar som jag missat då jag inte har varit bänkad framför tvn varje program men detta är iallfall mina favoriter och mina ja låt mig säga mindre omtyckta bidrag. Finns fler bra låtar och absolut massor med flera bottennapp. Vad har ni för favoriter inför veckan, mer än Sverige då för Eric kommer dansa rakt till final! Eller? Såg iallafall att han har ca 2,5 miljoner fler träffar på sin popular på tuben än vad de flesta andra länder har. Det borde ju säga något kan man tycka.

Kommentarer
Postat av: Tommy

Sv: GodmorgoN! :)



Ja visst.. Tack så mycket!

Ja de flesta verkar ha haft problem med blogg.se, trist när det är så gott som är samma problem varje gång det är "störningar" på blogg.se



allt bra?

Ha en bra dag!

2011-05-10 @ 08:04:05
URL: http://tommytott.blogg.se/
Postat av: Modekillen

spännande att se ikväll! första semin!

2011-05-10 @ 10:20:10
URL: http://modekillen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0