2a Chansen. Vilket fiasko...


Bild: Aftonbladet

”Värsta skandalen i festivalen på tio år”



Nu ska jag citera Marie Serneholt från årets första deltävling. "VAD HÄNDE"? Låter töntigt att använda ordet skandal med det är verkligen vad gårdagskvällen var. En stor skandal. Hur kan dem sätta upp fel nr i rutan till fel artist. Dem kunde bara lätt undvikit detta genom att inte ha dubbla artisters nummer uppe i rutan samtidigt. Något sånt här får bara inte hända och än värre HUR kan det hända i något så stort som melodifestivalen? Ok jag kan förstå att allt kan hända i direktsändning, men nu har det kommit ut uppgifter om att det redan på fredagskvällens repitioner hade sett ut såhär men att alla i svt:s produktion hade missat detta. Thomas Hall projektledare för festivalen hävdar att inget utav detta har påverkat utgången i duellerna och att allt gått rätt till trots allt. Tror fan att han och svt inte går ut med att det blivit fel och att istället för Varga i final ska det vara Love Generation som vann exempelvis. Hur ska dem göra? Dem kommer såklart låta allt vara men egentligen skulle dem köra om 2a chansen eller stoppa in alla bidragen från andra chansen till final och göra det till en bästa finalen ever för nu är det verkligen den sämsta finalen så länge jag kan minnas. Pinsamt dåligt....

Nu till själva låtarna. Sara Varga som är snygg som en docka har fått sitt genombrott och jag älskar låten men inte på bekostnad av tre snygga internationella bidrag som alla hade gått hem i europa. Jag menar Jenny Silver, Love Genration och Loreen som alla tre är några av årets BÄSTA bidrag. Hade dem tävlat i andra länder hade dem antagligen vunnit och gått till eurovision och spöat sverige sen precis som danmark gjorde förra året med den svenska låten som ratades i melodifestivalen. Nu är dem inte ens i final. Jag förstår varför Björkman har tagit in den internationella juryn i finalen och i år givet dem mer makt än någonsin. Det behövs för svenska folket har helt slutat se på melodifestivalen som något som ska mynna ut i något bra ur en internationell synvinkel. Svenska folket ser bara detta ur en nationell synvinkel och tycker att det är 6 roliga lördagskvällar i tv soffan med groggen i handen och nu röstar vi på The Playtones för att dem har en rolig låt som funkar bra på dansbanan till midsommar. Jag hoppas att svt och Björkman tar förnuftet till fånga och låter internationella juryn säga sitt redan i delfinalerna. Då kommer det inte bli som i år. 2011 års melodifestival har innehållit det bästa startfältet någonsin. Så många bra moderna låtar som fört tävlingen framåt och nu står vi där med en final som är så mossig,gammaldags och bakåtsträvande. För mig är det den sämsta finalen i Globen sen jag började kolla på hela tjottaballongen 1999 och vinner inte Danny eller Eric nästa vecka ja då har jag knappt lust att bry mig om det här längre. Något som jag aldrig trodde jag skulle säga. Vems är då felet. Inte är det Björkmans eller Svt:s. Det är svenska folket som röstar nationellt! Sen har såklart inte resten av europa någon smak när vi kommer till eurovision song contest.....eller?

Alltså Sara Varga och The Moniker till Globen. Tack alla för en ännu tråkigare final.

Vad tycker ni om gårdagens fiasko?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0