Kastanjeträdet


Bild fr Hallandsposten

När jag körde förbi trädet i måndags efter söndagens storm såg jag till min fasa att en stor gren av trädet hade knäckts av. Väldigt tråkigt men som tur är var det bara en gren, kanske 1/6 av trädet som inte orkade med stormen. Körde vidare och tänkte inte så mycket mer på det förutom att jag var själaglad över att Halmstadsymbolen stod pall!

Igår upptäckte jag dock till min fasa att kommunen nu ska såga bort hela trädet???!!! Vaaaa säger jag?

Ok, jag kan förstå att man måste ta bort ett träd om det är en fara för allmänheten och kanske är ruttet och kan falla ner och skada en människa. Men är fallet såhär? Att en gren knäcktes under stormen är inte konstigt, jag menar det var nästintill en orkan som drog in. Verkar som att kommunen försöker få detta till att trädet är murket och angripet av någon sjukdom helt plötsligt som det aldrig varit på tapeten om innan "orkanen" anlände. Bara ännu en anledning för kommunen att få bort ännu ett träd för det verkar inte behövas i vår stad längre? Om nu kommunen vetat om att trädet är murket undrar jag varför dem häromåret investerade i ny julbelysning för (vad jag hört) 110 000:- som dem sa att belysningen kommer betala sig själv genom att man kan låta belysningen sitta kvar i trädet från år till år. Då borde dem väl ha undersökt trädets hållbarhet innan man investerar så mycket pengar på något.....

Jag skulle då verkligen vilja se bevis på att trädet är attakerat av en sjukdom eller att det är i såpass dåligt skick att det kan var en fara för allmänheten vid blåst, annars ser jag ingen anledning i att kommunen helt plötsligt ska ta bort en så fin symbol för Halmstad. En symbol som betyder så mycket för oss Halmstadbor framörallt under julen när det lyser upp så fint.

Vad tycker ni? Borde trädet få stå kvar eller ska det ryka då en rejäl gren knäcktes i stormen?

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Enligt HP så är trädet angripet men jag håller med dig, konstigt att de inte såg det tidigare. Jag tror du får titta ut ett nytt julträd i stan som du kan föreslå som Henkejulträd;)!

2011-12-01 @ 13:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0