5-Rätters i Båstad

När jag och mina vänner Anna och Therese var nere i Båstad och checkade in på hotell Skansen hade vi bokat bord där vi slog till på en 5-rätters meny!

Kollade länge in den otroligt fina menyn...


Vi började med bubbel och ostron...

Jag fortsatte med patanegra och min favoritost chevré. Smaskens!

Jag och Anna som är lika intresserad och älskar mat lika mycket som jag njöt av menyn och den underbara miljön/utsikten från bordet...

Till varmrätt valde jag Ryggbiff och det var tyvärr helt fel val. Hade beställt den medium och när den kommer in är den well done. Inget salt och peppar och VÄLDIGT tråkig. Blir jättebesviken eftersom allt varit toppen fram tills nu. Servitrisen är snabbt framme och frågar om allt är ok. Jag säger direkt att jag är missnöjd och hon undrar hur jag vill göra. Säger att jag helst hade velat ha ny men det kommer resultera i att jag kommer få vänta i minst 30 min på en ny eftersom restaurangen är fullsatt. Jag äter upp den men är rejält missnöjd och hon berättar det för köket som är öppet så jag ser att kockarna får reda på det direkt. Extra pinsamt för dem eftersom hon vet om att jag jobbar som kökschef på en restaurang i Halmstad och säkert sa det till kockarna med...haha!

Nu räddade vår servitris situationen på ett väldigt tillfredställande sätt. Hon satte fram 4 flaskor dessertvin till vår fjärde rätt som var en underbar osttallrik och sa att vi skulle ha en liten vinprovning!! Detta gillade vi skarpt och vi tyckte att det var en snygg räddning...

Den underbart goda osttallriken

Till den sista rätten som blev en chokladfudgebakelse med glass, nötter och en kolasås drog hon till med en liten vinprovning igen och vi fick välja mellan två olika dessertviner.

Trots den dåliga upplevelsen med varmrätten och att servitrisen faktiskt inte hade koll på vilka ostar som var vilka när hon serverade osttallriken (jag och Anna rättade henne både en och två gånger) och att hon inte höll bra koll på dessertvinerna gör faktiskt ingenting. Så som hon räddade situtionen från första början och faktiskt inte försökte ljuga som om hon kunde allt utan istället skämtade till det genom att säga att det var bättre vi förklarade vad det var för ostar på tallriken för henne gjorde det till en minnesvärd upplevelse. Man kan säga att hon fick kämpa en del för sin dricks men detta gör också sitt i att vi redan planerar ett besök till i höst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0